Orzeczenia

 

2006.03.28, postanowienie Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt I C 1715/05

1. Powód jako organizacja zbiorowego zarządzania uprawniony jest zgodnie z ustalonym art. 70 ust. 3 Pr Aut przymusem pośrednictwa, do inkasowania na rzecz twórców stosownych wynagrodzeń z tytułu majątkowych praw autorskich. Wykazał on przy tym, iż pozwany w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wprowadził do obrotu handlowego nośniki dźwięków i obrazów. W tym stanie sprawy uzasadnione jest zobowiązanie pozwanej spółki do udzielenia informacji niezbędnych dla prawidłowego określenia pełnej wysokości dochodzonego wynagrodzenia autorskiego. Wskazać przy tym należy, iż powyższe rozstrzygnięcie w oparciu o przepis art. 80 ust. 1 pkt. 2 Pr Aut nie ma charakteru przesądzającego w sprawie....

całe orzeczenie »

 

2006.01.18, postanowienie Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt II Co 15/05

1. Wobec sprecyzowania żądania w piśmie z 5 stycznia 2006r., jak również wobec faktu, iż roszczenie z art. 105 ust. 2 prawa autorskiego uważa się w orzecznictwie  i doktrynie za samodzielne roszczenie informacyjne dochodzone w trybie procesowym należało zmienić tryb postępowania na procesowy.  ...

całe orzeczenie »

 

2003.12.03, wyrok Sąd Najwyższy, sygn. akt I CK 312/02

1. W ówczesnym stanie prawnym (na gruncie przepisów ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim  - przyp.red.) producent utworu kinematograficznego nabywał w sposób pierwotny całe prawo autorskie (majątkowe) do tego utworu. W konsekwencji nie wchodzi w grę konstruowanie, jak to czyni skarżąca w kasacji, odrębnego prawa współtwórców utworu kinematograficznego do wynagrodzenia, bowiem pozostawałoby to w sprzeczności z art. 13 omawianej ustawy, a poza tym prowadziłoby do niedopuszczalnego rozdwojenia prawa bezwzględnego, jakim jest konkretne prawo autorskie....

2. Nie wszystkie dzieła łączne w rozumieniu art. 11 ustawy z 1952 r. mogły być uznane za dzieła „współautorskie\". Utwór filmowy był wprawdzie pod rządami powyższej ustawy, jest zresztą także i w obecnym stanie prawnym, dziełem współautorskim, niemniej jednak, skoro - jak to już zaznaczono - prawa autorskie do takiego utworu nabywał w sposób pierwotny producent (art. 13 ustawy z 1952 r.), to siłą rzeczy nie mogły one równocześnie przypadać poszczególnym jego twórcom, czy też inaczej, niektórym z jego współtwórców. Przedmiotem odrębnych prawa autorskich współtwórców mogły być natomiast wkłady wyodrębnione z utworu filmowego jako całości....

3. Pojawiają się wątpliwości co do tego, czy włączenie do utworu filmowego „równoległej\" ilustracji muzycznej stanowi jego opracowanie, prowadzące do powstania dzieła zależnego. Wszak powyższą sytuację można też kwalifikować jako współtworzenie innej wersji dzieła autorskiego....

4. Zbiorowe zarządzanie zespołem praw autorskich obejmuje zasadniczo wyłącznie prawa majątkowe. Wyjątki od tej zasady przewidziane są w art. 8 ust. 3 i art. 78 ust. 4 w zw. z ust. 2 upapp....

5. Zbiorowe zarządzanie nie obejmuje autorskich praw osobistych osób (twórców) żyjących....

całe orzeczenie »