Orzeczenia

 

2015.02.26, postanowienie Sąd Najwyższy, sygn. akt III CZ 6/15

1. Przekazanie w art. 17 pkt 2 k.p.c. do właściwości sądów okręgowych spraw o ochronę praw autorskich i pokrewnych motywowane jest (…) założeniem, że sprawy takie z reguły mają bardziej złożony charakter prawny ze względu na leżące u ich podłoża regulacje. Wymagają one zatem większego doświadczenia, jak również koncentracji w ramach mniejszej liczby sądów....

2. „Ochrona praw autorskich\" nie powinna być w tym przypadku łączona tylko z ochroną autorskich praw osobistych i autorskich praw majątkowych w rozumieniu rozdziałów 8 i 9 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Cel przekazania przedmiotowych spraw do właściwości rzeczowej sądu okręgowego przemawia natomiast za tym, aby pojęciem tym obejmować ogół spraw o roszczenia na tle regulacji prawa autorskiego....

3. Rozwiązanie zakładające, że sprawy o ochronę praw autorskich to wszystkie sprawy o roszczenia na tle prawa autorskiego (w znaczeniu przedmiotowym), ma tę zaletę, że pozwala na kumulację w jednym postępowaniu roszczeń o wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw autorskich z roszczeniami z tytułu ich naruszenia, które określają art. 78 i 79 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r....

całe orzeczenie »

 

2015.07.09, wyrok Sąd Najwyższy, sygn. akt I CSK 431/14

1. Wynagrodzenie to (…) ma charakter wynagrodzenia dodatkowego, odrębnego od wynagrodzenia, jakie artyście wykonawcy przysługuje z tytułu udziału w stworzeniu utworu audiowizualnego (…) Nie jest to wynagrodzenie przysługujące artyście wykonawcy od producenta utworu audiowizualnego, lecz od korzystającego z tego utworu poprzez wyświetlanie go w kinie......

2. Prawo współtwórców i artystów wykonawców do odrębnego wynagrodzenia tantiemowego, związanego z korzyściami jakie utwór audiowizualny przynosi na etapie korzystania z niego, odpowiada wymaganiom prawa wspólnotowego, z którymi zharmonizowane zostały przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych…...

3. Za właściwą uznać należy organizację, która po pierwsze - dysponuje uprawnieniem do zbiorowego zarządzania prawami w tym zakresie, a po drugie spełnia wymagania art. 107 u.p.a.p.p., a więc albo jest jedyną organizacją zbiorowego zarządzania działającą na danym polu eksploatacji, albo - jeżeli prawami na tym polu zarządza zbiorowo więcej organizacji - należy do niej twórca lub artysta wykonawca, a gdy twórca lub artysta wykonawca nie należy do żadnej organizacji albo nie ujawnił swojego autorstwa - jest organizacją wskazaną przez Komisję Prawa Autorskiego....

4. Zezwolenia wydawanie są przez ministra w oparciu o wnioski poszczególnych organizacji i nie wykazują jednolitości sformułowań, która uprawniałaby do wnioskowania o zakresie przyznanych uprawnień w drodze porównywania zezwoleń udzielonych różnym organizacjom zbiorowego zarządzania (…) Wykładnia zezwolenia wymaga zindywidualizowanego podejścia, powinna być oparta na rozważeniu postanowień konkretnego zezwolenia jako całości, a ewentualne odwołania do sformułowań zawartych w zezwoleniach udzielonych innym organizacjom nie mogą opierać się na prostym ich porównaniu....

5. Wyświetlanie utworu audiowizualnego w kinie nie jest odrębnym polem eksploatacji w rozumieniu art. 50 u.p.a.p.p lecz stanowi jedną z form eksploatacji utworu na polu wyświetlanie....

6. Wynagrodzenia z art. 70 ust. 21 u.p.a.p.p., które jest odrębnym, przyznanym artyście wykonawcy wynagrodzeniem należnym od korzystającego z utworu audiowizualnego. Wynagrodzenie to na podstawie art. 92 w zw. z art. 18 ust. 3 u.p.a.p.p. nie podlega zrzeczeniu się, zbyciu ani egzekucji. Nie mogło więc zostać skutecznie przeniesione przez artystę na producenta utworu audiowizualnego. Nie jest też objęte zakresem art. 87 ani art. 70 ust. 1 u.p.a.p.p....

całe orzeczenie »

 

2015.03.31, wyrok Sąd Apelacyjny w Warszawie, sygn. akt I ACa 1402/14

1. Jeżeli delegacja upoważnia do określenia kategorii urządzeń i nośników, zatem celem tego rozporządzenia będzie innymi słowy określenie grup obiektów charakteryzujących się wspólnymi właściwościami. Skoro przepis art. 20 w ust. 1 określa urządzenia i nośniki to rozporządzenie będzie rozwijało to pojęcie poprzez wskazanie innych przedmiotów, które mają takie same właściwości czy funkcjonalności jak wymienione urządzenia i nośniki w ustawie....

2. Logiczne jest, iż aby ustalić wysokość wynagrodzenia i opłat niezbędna jest wiedza o ilości sprzedanych urządzeń i nośników oraz uiszczonych dotychczas opłat. Pozwala to bowiem w sposób niebudzący wątpliwości na ustalenie zakresu obowiązku producenta lub importera....

3. Dostarczone dane muszą pozwalać na stwierdzenie czy doszło do naruszenia autorskich prawa majątkowych do utworów należących do kategorii i na polu objętym zbiorowym zarządzeniem przez daną organizację zbiorowego zarządzania. Żądanie informacji lub dostępu do dokumentacji może być także przedłożone w wypadku ich niezbędności do dokonania podziału wynagrodzeń pomiędzy uprawnionych, jak również dla weryfikacji prawdziwości lub kompletności wcześniej dostarczonych informacji....

4. Towary pochodzące z europejskiego obszaru gospodarczego nie są towarami krajowymi, a obrót nimi w Polsce jest możliwy dzięki przewiezieniu przez granicę. Dlatego pomimo funkcjonowania wspólnego rynku Unii, tzw. rynku wewnętrznego, określenie przywozu towarów z tego rynku jako importu pozostaje nadal aktualne. Towary importowane to towary nie pochodzące od producenta krajowego....

5. Za importera należy uważać podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprowadza z zagranicy do Polski urządzenia i nośniki określone w art. 20 ust 1 PrAut, skonkretyzowane w rozporządzeniu. (...) granice Polski są wyznaczone, nie zostały zniesione po uzyskaniu członkostwa Unii Europejskiej. Natomiast traktowanie terytoriów państw członkowskich jako obszaru bez granic dotyczy swobody przepływu osób, kapitału, towarów i usług w określonych sferach....

6. Interpretacja art. 20 ust. 1 PrAut uwzględniająca wszystkie motywy wyrażone w dyrektywie nr 2001/29/WE i w wyroku w sprawie Padawan nakazywałaby wyjście poza obecne brzmienie art. 20 ust. 1 PrAut i uregulowanie obowiązków sprzedawców w łańcuchu dystrybucyjnym, a nie tylko producenta i importera, a ponadto określenie kupujących, używających urządzeń reprograficznych do celów osobistych przez wskazanie bliższych ich cech....

7. Umowy, których przedmiotem jest określenie przez twórcę lub inny uprawniony podmiot zasad korzystania przez osobę trzecią z utworu, warunków rozporządzania prawem do utworu oraz przyznanie twórcy prawa do wynagrodzenia, nie należą do umów, których przedmiotem jest komercjalizacja praw autorskich w znaczeniu gospodarczego korzystania z nich przez uprawnionych, a więc do umów spełniających wymagania prowadzenia działalności gospodarczej (…) nie ma podstaw do przyjęcia, że przyznane twórcom ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych uprawnienia, na skutek objęcia ich zbiorowym zarządem, utraciły cechy roszczeń wywodzonych z tego prawa i skróceniu uległ ustawowo przewidziany termin do ich dochodzenia....

8. Ustawa o rachunkowości (…) nie znajduje zastosowania do określenia sposobu realizacji obowiązku nałożonego przez ustawę o prawie autorskim i wynikających z niej roszczeń twórców oraz organizacji zbiorowego zarządzania....

całe orzeczenie »