Orzeczenia

 

2013.03.22, wyrok Sąd Apelacyjny w Białymstoku, sygn. akt I ACa 827/11

1. O tym, czy dane dzieło jest utworem w rozumieniu art. 1 ust. 1 Pr. Aut. nie decyduje wola stron, zamiar stworzenia utworu, czy poddania rezultatu swej pracy ochronie prawnoautorskiej, lecz ustalenia faktyczne, odnoszące się do tego, czy dany wytwór niematerialny spełnia wszystkie przesłanki wymienione w powołanym przepisie, a mianowicie: stanowi rezultat pracy człowieka /twórcy/, jest przejawem jego działalności twórczej i ma indywidualny charakter. (...) Same zatem postanowienia umowy, przewidujące objęcie ochroną prawnoautorską rezultatu pracy człowieka, nie wywołują skutków prawnych, o ile nie stanowi on przejawu jego działalności twórczej....

całe orzeczenie »

 

2012.07.16, postanowienie Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, sygn. akt I ACz 1199/12

1. Na podstawie decyzji Ministra Kultury strona powodowa prowadzi działalność zbiorowego zarządu, wstępując w interesie twórców, a nie swoim własnym. Nie sposób zatem zakwalifikować ją jako przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4792 k.p.c. Strona powodowa w relacjach ze współtwórcami i producentami utworów audiowizualnych działa na zasadzie zarządu powierniczego - występuje wiec co prawda we własnym imieniu, lecz na rzecz i w interesie osób trzecich, co wyraźnie nakazuje jej ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w przepisie art. 106 ust. 3 tej ustaw....

2. Roszczenia dochodzone przez Stowarzyszenie (...) (OZZ- przyp.) nie mają związku z działalnością gospodarczą. Roszczenie o zaniechanie naruszania praw autorskich oraz o zapłatę odszkodowania za bezumowne korzystanie z praw autorskich są związane ściśle z działalnością statutową strony powodowej. określoną literalnie nie tylko w samym tekście statutu tejże strony. ale również nakazaną organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi na drodze ustawowej - tj. na podstawie art. 104 ust. 1 upapp. Należy dodać również, że działalność ta nie jest podejmowana z zamiarem osiągnięcia zysku przez powoda....

całe orzeczenie »

 

2011.01.26, wyrok Sąd Najwyższy, sygn. akt IV CSK 274/10

1. Unormowanie w prawie autorskim umów mających za przedmiot prawa autorskie nie eliminuje stosowania przepisów kodeksu cywilnego, w tym jego części szczególnej. Nie jest więc wykluczone zawieranie umów innych, aniżeli przewidziane w prawie autorskim umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych albo umowy o korzystanie z utworu (licencyjne), przy uwzględnieniu specyfiki praw autorskich. Nie ma też więc podstaw do wyłączenia - z zasady -dopuszczalności ustanowienia dzierżawy na prawach autorskich, oczywiście przy spełnieniu przesłanek określonych w art. 709 k.c.. Dzierżawa musiałaby obejmować przynajmniej jedno pole eksploatacji i związaną z nim możliwość uzyskiwania pożytków, na przykład dawać dzierżawcy prawo odpłatnego wystawiania utworu. Licencja i dzierżawa praw autorskich spełniają podobne funkcje i ich wspólną cechą jest udzielenie tytułu prawnego do korzystania z przedmiotu umowy, występują też jednak pomiędzy nimi istotne różnice....

2. Opracowanie, aby stało się przedmiotem prawa autorskiego, musi wykazywać własne cechy twórcze, a zakwalifikowanie wystawy fotografii jako utworu zależnego wzbudza istotne trudności. Co prawda dochodzi w takim wypadku do wykorzystania, „przejęcia\" utworu macierzystego (fotografii), który pozostaje rozpoznawalny, a każda eksploatacja wystawy jest jednocześnie eksploatacją fotografii, trudno tu jednak mówić o przekształceniu, przerobieniu czy ingerencji w cudzy utwór w takim rozumieniu, jakim zazwyczaj charakteryzuje się opracowanie na tle powołanego przepisu. Ponadto, każda wystawa wymaga podjęcia licznych czynności, takich jak układ fotografii, sposób ich rozmieszczenia, podpisy, kolorystyka, oświetlenie i temu podobne, lecz najczęściej czynności te wymagają zaangażowania umiejętności o charakterze technicznym i chociaż niewątpliwie „fachowym\", to nie znaczy - twórczym, cechującym się inwencją artystyczną....

3. Nie znaczy to, że wystawa fotografii nie może stanowić opracowania w rozumieniu art. 2 ust. 1 Pr. aut. Podobnie jednak, jak w wypadku innych dzieł, końcowa ocena zależy od wyniku badania dokonanego pod kątem ustawowych kryteriów utworu, przy uwzględnieniu, że także w definiowaniu opracowania podstawową rolę odgrywa przesłanka twórczości....

całe orzeczenie »