Orzeczenia

 

2001.12.12, wyrok Sąd Apelacyjny w Krakowie, sygn. akt I ACa 974/01

1. Tempo odbieranej muzyki, jej charakter jest przypadkowy dla kupującego i nie można z samego faktu odbioru muzyki wywodzić oczywistości związku przyczynowego i powstawania dodatkowych korzyści....

2. Niewątpliwie w świetle postanowień art.24 ust.2 prawa autorskiego powód winien wykazać legitymację do zarządzania prawami autorskimi, fakt odtwarzania utworów w miejscu ogólnie dostępnym oraz także uzyskiwanie korzyści majątkowych przez korzystającego i występujący związek przyczynowy....

3. Pomiędzy odbieraniem utworu w miejscu ogólnie dostępnym a osiągnięciem korzyści musi zachodzić normalny związek przyczynowy....

4. Redakcja przepisu art. 24 ust. 2 przemawia również za przyjęciem, że osiąganie korzyści majątkowej i istnienie związku przyczynowego nie może być domniemane. Przepis ten nie wyraża zatem domniemania prawnego istnienia korzyści po stronie korzystającego z dozwolonego użytku publicznego....

5. Okoliczność faktyczna nie może być domniemana skoro na jej zaistnienie możliwe jest przeprowadzenie określonego dowodu....

6. Wykładnia przepisu art.24 ust.2 Prawa autorskiego przemawia za przyjęciem, że ciężar dowodu osiągania korzyści majątkowej przez korzystającego z dozwolonego użytku publicznego obciąża stronę powodową. Dowód taki nie może być przeprowadzony w drodze domniemania faktycznego w sytuacji, gdy inne dowody przeczą okolicznościom na których to domniemanie może być oparte. Nie wystarczy również sama ewentualność wystąpienia korzyści. W sytuacji bowiem, gdy korzyść majątkowa jest w minimalnej wysokości i nie można jej wyodrębnić z ogólnie osiąganych przez przedsiębiorcę korzyści na tyle, że mogłaby ona przybrać realną wysokość to brak jest podstaw do przyjęcia, że korzyść taka w rozumieniu art. 24 ust. 2 Prawa autorskiego wystąpiła i dozwolony użytek został przekroczony....

całe orzeczenie »

 

2003.04.16, wyrok Sąd Apelacyjny w Lublinie, sygn. akt I ACa 90/03

1. Przyznanie autorskich praw majątkowych producentowi (...) nie oznacza, że uprawnienie do wynagrodzenia z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego przysługuje wyłącznie producentowi i pozbawia współtwórców utworu audiowizualnego prawa do wynagrodzenia. (...) W przepisie tym chodzi o dodatkowe wynagrodzenie w stosunku do kwot, jakie autorzy i wykonawcy ról w utworze audiowizualnym uzyskują z tytułu samego uczestnictwa w jego powstaniu. Wynagrodzenie określone w art. 70 ust. 2 pkt. 1 jest wynagrodzeniem proporcjonalnym do wpływów, zwane w praktyce tantiemowym.  ...

2. Domniemanie z art. 105 ust. 1 prawa autorskiego obejmuje na polach eksploatacji określonych zezwoleniem cały repertuar organizacji zbiorowego zarządzania, w tym także zagraniczny...

całe orzeczenie »

 

2006.03.31, wyrok Sąd Apelacyjny w Gdańsku, sygn. akt I ACa 1686/05

1. Związanie członka z organizacją ma najczęściej dwie podstawy: przyjęcie w poczet członków, które następuje na podstawie złożonej deklaracji i ewentualnie innych formalności określonych statutem (jest to tzw. stosunek członkowski - źródłem praw i obowiązków członka jest statut, uchwały i decyzje stowarzyszenia) oraz zobowiązanie organizacyjne, na podstawie którego następuje przeniesienie pewnych praw na stowarzyszenie lub powierzenie ich do wykonywania....

2. W rozumieniu art. 105 ust. 1 ustawy są te typy uprawnień autorskich lub pokrewnych, w stosunku do których sama ustawa przewiduje konieczność realizowania ich przez organizację zbiorowego zarządzania. W odniesieniu do tych właśnie uprawnień ustawa i tak narzuca w takich wypadkach wyłączną kompetencję organizacji, przede wszystkim wchodzi tu w grę prawo do pobierania opłat mających stanowić rekompensatę za masowy użytek prywatny (art. 20 ustawy), prawo do wynagrodzenia dla współtwórców utworu audiowizualnego (art. 70 ust. 3 ustawy) oraz - za wyjątkiem okresu od 7 października 2003 r. do 30 kwietnia 2004 r. - prawo reemisji kablowej utworów nadawanych w programach radiowych i telewizyjnych (dotychczasowy art. 21 ust. 4, a następnie ust. 3 ustawy)....

3. Poza przypadkami, w których upoważnienie do wykonywania określonych uprawnień autorów (artystów wykonawców) wynika z mocy samej ustawy, przesłankę objęcia danego pola eksploatacji zbiorowym zarządzaniem można by ewentualnie uznać - w drodze domniemania faktycznego - za spełnioną, jeżeli praktyka obrotu wykaże, iż na polu tym praktycznie wszystkie utwory poddane są zbiorowemu zarządzaniu.  ...

4. Domniemanie z przepisu art. 70 ust. 1 ustawy jest domniemaniem wzruszalnym. Można więc sobie wyobrazić, przynajmniej teoretycznie, jego obalenie w stosunku do poszczególnych wkładów w dzieło audiowizualne. Sens domniemania prawnego może być zniweczony przez treść umów, na mocy których członkowie organizacji zbiorowego zarządzania powierzają jej swoje prawa w zarząd....

5. Korzystanie przez operatora kablowego w przypadku reemisji kablowej z praw autorskich ma charakter wtórny wobec nadania pierwotnego, co niewątpliwie powinno mieć wpływ na wysokość dochodzonego wynagrodzenia. Różnicuje się przy tym wysokość wynagrodzenia z tytułu nadawania różnej kategorii programów....

6. Reemisja programu telewizyjnego obejmuje eksploatacje programów rozrywkowych, publicystycznych, spektakli teatralnych, sportowych, informacyjnych, edukacyjnych i innych, które w swej treści zawierają szereg utworów muzycznych, słowno-muzycznych, choreograficznych, pantomimicznych, a nie jedynie fragmentów audiowizualnych....

7.  Przepis ten powinien być wykładany w kontekście całego systemu prawa autorskiego. Nie jest wystarczająca wykładnia gramatyczna. Za uprawnione należy więc uznać zastosowanie wykładni systemowej i celowościowej. Zamiarem ustawodawcy nie było pozbawienie twórców należnych im wynagrodzeń autorskich, zatem uregulowanie zawarte w art. 70 ust. 2 pkt. 3 pr. aut. należy traktować jako uzupełnione pojęciowo pole eksploatacji wymienione w art. 50 pkt. 3 pr. aut....

8. Pojęcie „publiczne udostępnienie utworów przez inne środki\" obejmuje niewątpliwie pole eksploatacji „reemisja.” Prawo twórcy do uzyskania wynagrodzenia od podmiotu reemitującego na tym polu eksploatacji obejmuje wszystkie kategorie praw, w tym prawa do utworów muzycznych, słowno- muzycznych, literackich, choreograficznych zawartych w utworze audiowizualnym....

9. Za stosowne wynagrodzenie należy uznać takie, jakie autorzy mogliby uzyskać, gdyby eksploatacja ich utworów odbywała się legalnie....

całe orzeczenie »