Orzeczenia

 

2006.08.08, wyrok Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt II C 1070/06

1. Polski ustawodawca dopuścił pluralizm organizacji zbiorowego zarządzania, przejawiający się możliwością udzielania zezwoleń na działanie na tym samym polu eksploatacji i w odniesieniu do tej samej kategorii praw więcej niż jednej organizacji. Wskazuje na to m.in. użycie liczby mnogiej w przepisach ustawy odnoszących się do tych organizacji, w szczególności w art. 104 ust. 1 i 3 p.a.p.p. Zakres tego pluralizmu nie został przy tym ograniczony ani kategorią praw, ani polami eksploatacji....

2. Nie znajduje uzasadnienie twierdzenie powoda, iż sam charakter reemisji telewizyjnej daje podstawy do uznania, że wszystkie prezentowane tam utwory są utworami audiowizualnymi i dlatego wystarczającym jest w świetle art. 21(1) prawa autorskiego zawarcie umowy z innym podmiotem uprawnionym na podstawie koncesji do zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.  ...

3. W ramach reemisji telewizyjnej kablowej mamy do czynienia z reemisją utworów audiowizualnych, ale także może dojść do eksploatacji innych utworów niż audiowizualne, np. w sytuacji gdy telewizja kablowa wykorzystuje remitowane wcześniej utwory czy to muzyczne czy choreograficzne w innych audycjach....

4. Do polskiego systemu prawnego nie zostało przyjęte postanowienie nakazujące umożliwienie nabywania przez organizację nadawczą wszystkich praw związanych z reemisją utworów i przedmiotów praw wyłącznych zawartych w jej programie....

5. Z samego charakteru reemisji telewizji kablowej nie wynika, że wszystkie utwory są utworami audiowizualnymi i w związku z tym obowiązek zawarcia umowy licencyjnej na ten typ reemisji ciąży jedynie w odniesieniu do twórców tego rodzaju utworów, a nie twórców poszczególnych utworów wykorzystywanych w utworze audiowizualnym....

6. Prawie każda reemisja ma charakter warstwowy, to jest obejmuje nie tylko reemisję konkretnego programu jako całości, ale także w ramach tej reemisji dochodzi czasami do wykorzystania utworów konkretnych twórców...

całe orzeczenie »

 

2005.04.20, wyrok Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt I C 1223/03

1. Podstawą takiego wynagrodzenia ( za reemisię w sieci kablowej - przyp. red.) może być jednak tylko postanowienie umowy zawartej między autorem lub wykonawcą a korzystającym z utworu audiowizualnego....

2. Gdy toczy się sprawa o zasądzenie, brak jest interesu prawnego do wytoczenia powództwa o ustalenie istnienia lub nie istnienia prawa, które jest podstawą żądania zasądzenia....

3. Przepis ten (art. 70 ust. 2 - przyp. red.) jest (...) samoistną podstawą, niezależną od uzgodnień umownych, przyznającą uprawnienie do wynagrodzenia niektórym twórcom i wykonawcom....

4. O ile przed nowelą z 2002 r., jak uważa się w doktrynie, istniały pewne podstawy do obejmowania szerokim pojęciem nadawania również nadań wtórnych, w tym także dokonywanych drogą kablową, obecnie nie jest to już możliwe w odniesieniu do nowo zdefiniowanej reemisji. Reemisja nie została bowiem objęta wyliczeniem sposobów eksploatacji dzieła audiowizualnego związanych z obowiązkiem zapłaty dodatkowego wynagrodzenia na rzecz niektórych jego współtwórców i artystów wykonawców....

5. Sama zmiana nazwy tego pola z równoczesnego i integralnego nadawania utworów nadawanych przez inne organizacje radiowe i telewizyjne na reemisję utworów nadawanych w sieciach radiowych i telewizyjnych ma znaczenie drugorzędne, jest to zmiana literalna. Natomiast tak przed nowelizacją jak i po nowelizacji, mimo tej zmiany, chodzi o to samo pole eksploatacji....

6. Po nowelizacjach ustawy o ochronie praw autorskich i praw pokrewnych z 2000 r. i z 2002 r. reemisja utworów przez operatorów sieci kablowych może się odbywać jedynie na podstawie licencji umownej, przy czym umowa licencyjna musi być zawarta przez operatora sieci kablowych z właściwą organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi....

7. Prawa autorskie stanowią cywilne prawa podmiotowe, których realizacja zależy od woli uprawnionych. Zbiorowe zarządzanie tymi prawami może mieć miejsce tylko wtedy, gdy sami zainteresowani powierzyli w tym celu swe prawa organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Poza tym zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi może wchodzić w grę z woli samego ustawodawcy, jeżeli uznał on, że w określonym zakresie ich indywidualne wykonywanie jest niemożliwe lub zbyt utrudnione....

całe orzeczenie »

 

2006.08.08, wyrok Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt II C 1072/06

1. Roszczenie o zapłatę nie wyczerpuje roszczenia o ustalenie i zobowiązanie....

2. Ustawodawca dopuścił pluralizm organizacji zbiorowego zarządzania, przejawiający się możliwością udzielania zezwoleń na działanie na tym samym polu eksploatacji i w odniesieniu do tej samej kategorii praw więcej niż jednej organizacji. Wskazuje na to m.in. użycie liczby mnogiej w przepisach ustawy odnoszących się do tych organizacji, w szczególności w art. 104 ust. 1 i 3 p.a.p.p. Zakres tego pluralizmu nie został przy tym ograniczony ani kategorią praw, ani polami eksploatacji....

3. W ramach reemisji telewizyjnej kablowej mamy do czynienia z reemisją utworów audiowizualnych, ale także może dojść do eksploatacji innych utworów niż audiowizualne, np. w sytuacji, gdy telewizja kablowa wykorzystuje remitowane wcześniej utwory czy to muzyczne czy choreograficzne w innych audycjach....

4. Z samego charakteru reemisji telewizji kablowej nie wynika, że wszystkie utwory są utworami audiowizualnymi i w związku z tym obowiązek zawarcia umowy licencyjnej na ten typ reemisji ciąży jedynie w odniesieniu do twórców tego rodzaju utworów, a nie twórców poszczególnych utworów wykorzystywanych w utworze audiowizualnym....

5. Prawie każda reemisja ma charakter warstwowy, to jest obejmuje nie tylko reemisję i konkretnego programu jako całości, ale także w ramach tej reemisji dochodzi czasami do wykorzystania utworów konkretnych twórców...

całe orzeczenie »